mandag 2. mars 2009

Reklame

Hva er reklame?

Reklame er betegnelsen på når man får fram et budskap og forteller potensielle kunder om et produkt via massemediene.

Hva kjennetegner reklame?

Reklame forteller folk om produktet på en positiv måte. Reklamen forteller bare om de positive fordelene og egenskapene til et produkt. Det er vanlig at det blir gjort sammenligninger med lignende produkter der man får frem det som er bedre med produktet man promoterer. Reklamer har ofte et slags slagord som får folk til å huske produktet og bygger opp merkenavnet (”NetCom, ærlig talt”, ”Tele2, the company that brings you small bills” og lignende). Reklamer drar også fram alt det positive, og spesielt det som engasjerer de potensielle kundene (et eksempel på dette kan være at strømleverandører drar frem at strømmen kun er fra fornybare energikilder). Alt dette bidrar til salg.

Hvor møter vi reklame?

Vi møter reklame over alt i verdagen vår. På tv, på kino, på DVDer, på internett, på gata (bussholdeplasser, på vegger, togstasjoner og andre steder der det er mye mennesker), i blader og i aviser. Reklamen tilpasses de menneskene som er på stedene. Det vil være annen reklame på en internettside for hovedsakelig ungdom i forhold til hjemmesiden til KK.

Hva gjør at vi påvirkes av reklame?

Som jeg allerede har nevnt er det reklame overalt. Selv om vi kanskje ikke legger merke til alt like godt, så blir vi påvirket av den. Reklamen er også laget slik at den appellerer til oss. Noen typer reklame påvirker oss ungdom mer enn andre. Det er også vanlig å bruke kjendiser i reklamer, og hvis man ser opp til disse og gjerne vil være som de påvirkes man av dette.

Hvilke reklamer fungerer? Hvorfor?

For meg fungerer reklame som spiller på at den er ærlig, at produktet fungerer bra uten at reklamen overdriver, reklamen må være troverdig og den må ikke bruke de typiske knepene for å lure kunder til å kjøpe produktet (kjendiser, ting som er for godt til å være sant). Jeg liker også reklamer som er nytenkende og ikke følger det typiske mønstereFett, reklamer som bryter med det vanelige. Dette er noe som kanskje ikke fungerer like bra for alle. Andre påvirkes kanskje lett av at kjendiser og idolene deres bruker et produkt og vil derfor ha dette produktet selv... Jeg synes også reklamer som spiller på humor fungerer bra. Bruk av musikk som apellerer til oss er også noe som gjør at vi liker reklamer bedre.

Hvilke reklamer fungerer ikke? Hvorfor?

Reklamer som kommer med fakta som vi ikke stoler på fungerer ikke. Når vi vet at det som blir fortalt om produktet ikke stemmer mister vi tilliten til produktet. Overdrivelser gjør at vi ikke lenger tror på produktet. I tillegg fungerer ikke reklamer som er for straigthe. Det burde være noe som skiller den ut fra andre, noe spennende. Helt vanlige reklamer med kjedelig skrift, dårlig slagord og lignende fungerer ikke. Dubbede reklamer er lite overbevisende. De som promoterer produktet har ikke engang tatt seg råd til å lage en reklame på vårt språk... (Cillit Bang).

Nevn/vis eksempler på 2-3 reklamer (filmer, annonser, etc) som dere mener er gode og som selger. Forklar kort hva som gjør disse reklamene gode. (Dersom dere ikke klarer å bli enige i gruppa er det greit at dere kommer med forskjellige svar. Det er ofte jenter og gutter reagerer ulikt på den samme reklamen...)


http://www.youtube.com/watch?v=rWcI8q1cPoM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=OYGwiaLYxmQ

http://www.youtube.com/watch?v=pQ80sWlmB4c

Ingen kommentarer: