tirsdag 14. oktober 2008

Kan man fortelle en hel historie med seks ord? Definitivt.




I A-magasinet 3.oktober stod det en artikkel om en type novelle jeg aldri har hørt om før. Novelle typen det ble skrevet om hadde bare seks ord. Men disse ordene kan fortelle utrolig mye. Jeg skal gi dere et eksempel fra boken "Du trenger ikke mer enn seks": "Målstrekene på veggen kom aldri høyere".

Denne typen litteratur synes jeg er veldig spennende. I vanlige noveller "står det mye mellom linjene", men her får man bare noen ord, og må selv tenke seg til historien. De seks ordene gir deg bare litt inspirasjon til å tenke ut historien og folk kan tenke seg fram til helt forskjellige ting. Det er også veldig enkelt, man sitter ikke og leser en lang tekst. Istedenfor får man en historie fortalt med noen få ord. Noen av disse novellene kan handle om mye forskjellig ("Livet. Døden. Og alt midt imellom".) mens i andre får man vite akkuratt hva historien handler om (Hans lengste hopp ble hans siste.). Mange vil nok også finne det mye lettere å skrive en slik novelle i forhold til en lang tekst, i og med at alle skriver slike korte tekser hver dag.

Så en konklusjon blir at jeg synse det er veldig fasinerende at man kan fortelle en hel historie med seks ord.

Mine noveller: Døren ble ikke låst. Hun håpet.

Etter hendelsene ble all kontakt brutt.

Bildet er hentet fra FlickrCC

1 kommentar:

LK sa...

Dette var bra! Ser ut til at dette er en teksttype som faller i smak hos deg.