søndag 12. oktober 2008

Nynorskteksten - hvordan gikk det?

Som jeg sa i det første innlegget på bloggen, er jeg ingen fan av nynorsk. Dette har mye å gjøre med at jeg enda ikke er god nok på det grunnleggende. Resultaten av teksten var jeg fornøyd med, det gikk mye bedre enn forventet, men det var allikevel for mange røde streker. Jeg prøver å "safe" ved å bruke a-endinger overalt hvor det høres fornuftig ut. Dette blir det mange feil av, i og med at det er mange bøyde former i nynorsk som ikke har noen a-er. For at jeg skal bli bedre må jeg først lære meg det mest grunnleggende; hvordan å bøye de forskjellige verbene og hvilke endinger verbene får. En annen feil som gjentok seg gjennom hele teksten var at jeg skrev "ein" hele tiden. Selvom jeg vet godt at det heter ei regjering (regjeringa), ei dør (døra), ei bok (boka) osv. skrev jeg allikevel "ein". Dette er slurvefeil. Jeg må ikke stole hundre prosent på stavekontrollen, jeg må se bedre over tekster jeg har skrevet.

Ingen kommentarer: