tirsdag 13. januar 2009

Navnebytte til "The Black Lodge" - hvorfor?

Som dere ser har jeg byttet navn på bloggen. Jeg var inne for å se hva jeg kunne forbedre med bloggen min, om det var noe jeg kunne legge til eller endre for å gjøre den litt mer spennende både utseendemessig og innholdsmessig. Det første som slo meg var at navnet var helt håpløst. ”Dags norskblogg”, ikke særlig kreativt. Når man ser en blogg får man et førsteinntrykk, og navnet jeg hadde var sikkert vært nok til å få folk til å ”snu i døra”.

Videre prøvde jeg å komme på et navn. Jeg ville ha et navn som hadde noe å gjøre med en interesse jeg hadde. Film var det første som slo meg. Ved siden av meg på skrivebordet lå ”Twin Peaks: Fire Walk With Me”, en film av David Lynch fra 1992.

Denne filmen kom etter at Twin Peaks, en mye omtalt kjent TV-serie hadde vært vist over to sesonger. Serien er kjent som den som gjorde TV-serier stuerent. Da den siste episoden var over satt mange seere igjen med mange ubesvarte spørsmål. Mange var forstålig nok også frustrerte fordi de ikke fikk noe ut av slutten. Serien starter som en ganske straight thriller; en vakker og populær high school jente, Laura Palmer, blir funnet død i en liten by og man får innblikk i etterforskningen av drapet, men utvikler seg etter hvert til å bli mer og mer abstrakt. Det er mye billedbruk, og man må skjerpe sansene for å henge med. Man får vite om alle hemmelighetene som gjemmer seg under overflaten i denne tilsynelatende fredlige og idylliske byen. (Dette er noe som går igjen i flere av Lynch sine filmer, som for eksempel ”Blue Velvet”.) Lynch er jo kjent for at noen av filmene hans er abstrakte og det som blir omtalt som ”sære” og ”for spesielt interesserte”.

Filmen ”Twin Peaks: Fire Walk With Me” ble lagd for å klarne opp i noen av hendelsene rundt dødsfallet til skolejenta. Men for å komme tilbake til poenget, i filmen og den siste sesongen av serien er det mye snakk om et mystisk sted kalt ”The Black Lodge”. For ikke å gå for dypt inn i ting kan man si at det var her all ondskap befant seg. Mennesker sjeler kunne bli ”tatt” av dette stedet. Alt i alt et spennende, skummelt og mystisk sted. I ”The Black Lodge” er det tunge, røde gardiner, derfor har jeg et passende bildet og den sorte bakgrunnen.

Jeg håper på å få tid til å skrive mer om denne serien på bloggen senere, men dette innlegget skulle bare begrunne hvorfor jeg har byttet navn på bloggen. Håper navnet faller i smak.

(Bildet er tatt fra www.lynchnet.com)

1 kommentar:

LK sa...

Slike kreative krumspring kan vi like. Fortsett med det!