tirsdag 3. februar 2009

Ormstunge - Bryggekanten feat. Endless

Vi har om lyrikk på skolen, og fikk i denne sammenheng en oppgave om sangtekster. Vi skulle velge en sangtekst og skrive om den på bloggen vår.



Ormstunge – Bryggekanten feat. Endless

Vers (Ormstunge):
Det utvaska glansbilder
Det er minner fra glansdager
Huet mitt er fullt av utgamle tvangstanker
For meg er det ikke uvandt med angstvansker
De har ligget der og lurt i en mannsalder
Og ser ting her jeg vandrer langs kanten
Tunge samler nasjonen som landskamper
Glem en hærskare som hopper og dytter
Vil ha en liten fanbase som forstår det jeg spytter
Og verdsetter dem, glor på sider i album
Sulter, på gjengrodde stier som Hamsun
Kjenner et stikk i det jeg glir ned mot avgrunnen
Tenner en sigg imens jeg stirrer mot havbunnen



Refreng:
Jeg gir en tier for de tankene du tenker
Jeg har ikke noe å tilby for jeg vandrer uten mening
La meg få høre alle saker du fornekter
Jeg prøver men holder tilbake uten lenker
Så du flyr rundt alene som et måkeskrik?
Jeg leter bare etter en med råd å gi
Er det noen som gir deg svar imens du går forbi?
Ja, men timeglasset tømmes, jeg har dårlig tid





Jeg har valgt sangen ”Bryggekanten”, en Hip-Hop låt av Ormstunge og Endløs. Artistene er ukjente, og musikken ligger gratis på urørt, og derfor ligger ikke teksten på nettet. Jeg valgte å bare ta med refrenget og Ormstunge sitt vers, grunnet at jeg synes dette er det desidert beste verset. Noe som kommer tydlig frem når man hører sangen, men ikke når man leser den, er at refrenget er en dialog mellom Ormstunge og Endless, de sier annenhver setning. Grunnen til at jeg valgte akkurat denne sangen er at egner seg godt til norskfaget. Det er mye å ta tak i her, både språklige bilder, underliggende temaer, rim og følelser. Jeg synes også at tekstene i Ormstunge sine sanger er noen av de beste jeg har hørt innenfor norsk rap, og de viser at dette faktisk er en sjanger med en god del kvalitetsmusikk. Mange dømmer denne sjangeren etter å ha hørt noen av listepop sangene til Dirty Oppland og Karpe Diem.



Men trenger ikke mye bakgrunnskunnskap for å kunne forstå denne teksten. Det er essensielt å kunne noen utrykk som blir brukt mye i Hip-Hop. Et eksempel kan være når Ormstunge sier, ”vil ha en liten fanbase som forstår det jeg spytter”. I denne sammenhengen betyr ”å spytte” det samme som ”å rappe”. Slike utrykk forstår de fleste når de hører en sang, men det kan nok virke forvirrende for folk som aldri har hørt norsk rap før. Ormstunge referer også til Hamsun i teksten (” Sulter, på gjengrodde stier som Hamsun”). Alle nordmenn kjenner til Hamsun, og uten sammenligning for øvrig tror jeg disse to har flere likhetstrekk når det kommer til temaet i tekstene deres.



De fleste sangene av Ormstunge er ganske dystre, og er det man kan kalle den mørkeste delen av Hip-Hop. Han fokuserer mye på smerte, og dette er et viktig tema også i denne sangen. Det er mye snakk om depresjoner, alkoholisme, traumer, angst, tvangstanker og mange andre tabubelagte tema. Han snakker om hvor miserabelt livet hans er, og hvordan han ender opp på bunnen, men prøver å kjempe seg opp på en tvilsom måte. Tekstene hans er også ganske ensporede, og handler stort sett om det samme, noe han selv sier i en av sangene sine (”har eget ordforråd for store ordelag, så enspora tekster at det er lett å spore av”). Dette kan være en grunn til at så få har hørt om denne artisten. Allikevel er dette trist, i og med at han snakker om så mange viktige ting i tekstene sine.



Sammenhengen mellom musikk og tekst er veldig klar i denne sangen. Teksten er dunkel og trist, og det samme gjelder musikken. Det er en ganske enkel beat, med piano i versene og saksofon i refrenget. Hvis man bare hadde hørt instrumentalen hadde man skjønt at denne sangen var mørk og dyster.

Bruken av virkemidler i denne sangen og resten av tekstene til Ormstunge for øvrig er helt unik. Jeg klarer ikke å fatte hvordan det går an å komme på så genial bruk av virkemidler og i tillegg få alt til å rime. Tingene han snakker om er i utgangspunktet vanskelige å beskrive, men i tillegg til å klare dette, gjør han det på en poetisk måte. Det er selvfølgelig enderim i alle sangene hans, dette gjelder all rap.



Det er ingen spor av samfunnskritikk i denne sangen, selv om dette ofte er et tema i rap-sanger. Tekstens intensjon er ikke å kritisere noen, følelser og lidelser står helt klart sterkest.



Fra andre sanger:
”(…)har aldri skutt noen bjørn, og glor lite på bikkjehår
så den som graver en grav jobber sannsynligvis på en kirkegård(…)”.


”(…)Jeg er hardcore, du er lavmål som milligram
alle låter likedann, men tunga tåler tidens tann
og rappere er opp og ned som tidevann(…)”.


”Det er lenge etter sengetid, men jeg trenger lenger tid for hodet er i opprør som en taxi kø ved stengetid(…)”


”(…)jeg prøver å være sterk men er en slitt mann, har beina på jorda men, shit, jeg står i kvikksand(…)”'


”(…)på tide med et dypdykk i arkivet over livet mitt, hver dag er lik
hvor er stresstopper, jeg lurer mann,
hvor er alle lyder, hvor er gresshopper og fuglesang
jeg turer fram, og later som om jeg klarer meg
men sjelen råtner, snøen som falt i fjor har begravd meg”

"(...) eksistensen er et åpent sår, jeg ligger begravet i saltsekker,
håper ikke de sprekker her jeg ligger og kaver og kaldsvetter(...)"


Her er linken til Ormstunge sin ”urørt” profil, sangen jeg har skrevet om ligger der.


http://www11.nrk.no/urort/Artist/Ormstunge/default.aspx


Man trenger ikke å laste den ned for å lytte. Håper dere liker den.

2 kommentarer:

LK sa...

Fint innlegg. Flott å se at du har valgt norsk på norsk!

Hanserud sa...

Sweet Dag! Hadde faktisk ikke hørt låta før, men ormstunge er jo sjef!